تخریب قلعه “گرشک” در شمال بلوچستان توسط گروه تروریستی طالبان

به گزارش رسانک، روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰، قلعه هزار ساله گرشک (به لاتین: Gereshk) در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند توسط گروه تروریستی طالبان تخریب شد.

این خشت ها، بنیاد و اساس تاریخ بلوچ است که بدست جهالت فرو می‌ریزد.

گرشک شهری در افغانستان است. این شهر مرکز ولسوالی ( شهرستان ) گرمسیر می باشد که در ولایت هلمند و در کنار رود هیرمند ( هلمند ) واقع شده‌است.

گرشک در گذشته شهر بزرگ و مهم در “بلوچستان واحد” بوده و بدلیل قرار گرفتن این شهر در محل اتصال رود “اغنداب” به رود هلمند و داشتن منابع آبی غنی، این شهر از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

این شهر بعد از عهدنامهٔ پاریس و گلداسمیت که بلوچستان به سه بخش ایران و افغانستان و پاکستان تقسیم شد, ولایات هلمند، نیمروز، به جنوب افغانستان الحاق شدند.

عمده جمعیت این شهر را بلوچ ها تشکیل می دهند و در بالادست گرشک سد کجکی قرار دارد که آب را به کانال آبیاری بوگرا هدایت کند. سد گرشک نیز در مجاورت این شهر واقع است.

گرشک قدیم در ابتدا در حوالی قلعه ای در ساحل شرقی رودخانه هیرمند ساخته شده بود ، اما بعداً این شهر در ساحل غربی رودخانه هلمند احداث گردید. قلعه گرشک در جریان جنگ های انگلیس با افغانها دو بار توسط قوای انگلستان گشوده شد، نخست در جنگ اول انگلیس و افغانستان و بار دیگر در سال ۱۸۷۹ میلادی که در هر دو مورد این جنگها باعث تخریب و در بار دوم قلعه رها شد.

گرشک در دوره تاخت و تازهای میرچاکرخان رند و درگیری او با عادل شاه فرزند شیرشاه سوری که منتهی به اشغال دهلی توسط میرچاکر خان گردید به تصرف بلوچها درآمد.

اکنون در قرن بیست و یکم جهالت گروهی از تروریست ها که هیچ بویی از تمدن و فرهنگ و تاریخ نبرده اند، تخریب شده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*