به بهانه ۲۴ تیر ماه سالگرد ارتحال اسطوره سوزن دوزی جهان

مهتاب نوروزی اسطوره تمام نشدنی بلوچستان/ تا بلوچ هست، سوزن دوزی هست؛ تا هنر هست، مهتاب هم هست

رسانک/ سالهاست که هنر سوزندوزی #زنان_بلوچ شهره خاص و عام در اکثر نواحی ایران و جهان شده است. هنر سر انگشتان مهتاب ده ها سال است که نسل به نسل در بین زنان و دختران بلوچ منتقل می‌شود و هر روز که میگذرد شگفتی های این هنر زیبا و چشم‌نواز بلوچستان بیشتر می‌شود.

در سال ۱۳۱۳ در روستای قاسم آباد از توابع بخش فعلی کلاتان در شهرستان بمپور به دنیا آمد، دختری بلوچ با پشتکار و اندیشه فراوان که مانند دیگر دختران بلوچ این سرزمین دارای استعداد توانمندی و اعتماد به نفس فراوانی در محیط خانه و خانواده بود.

مهتاب نوروزی اگرچه خود بعد ها به عنوان نماد سوزن دوزی بلوچی در دنیا معروف شد اما به مانند دیگر زنان و دختران بلوچ او هم حرفه و هنر سوزن دوزی را از دوران کودکی و از مادر خود به ارث برد..

ارثیه ای که بعد از آن به مهتاب از مهتاب نوروزی به هزاران هزار نفر از زنان و دختران بلوچ این سرزمین منتقل شد تا به واسطه آن درد و رنج و سختی های بلوچستان به واسطه سر انگشتان هنرمند آنها در جان پارچه ها نفس دوباره ای بگیرد.

او بیش از ۶۰ سال از عمر گرانبهای صرف آموختن و یادگیری و معرفی هنر سوزن دوزی بلوچستان کرد و امروزه هر جا که سخن از هنر سوزن‌دوزی است نور و یاد مهتاب در آسمان آنجا به زیبایی و به روشنی می درخشد و از او به نیکی یاد می شود.

کسب مهارت مهتاب در کودکی در زیر سایه مهر مادری

سوزن دوزی زنان و #دختران_بلوچ از آن دستان هایی است که علاوه بر علاقه و پشتکار فراوان نیاز به آموزش فراوان دارد.

مهتاب_نوروزی بانوی سوزن دوز و استاد بی بدیل سوزن دوزی بلوچستان و جهان بود که به واسطه ذوق استعداد و توانایی و هوش بالایی که داشت توانست در کمتر از چند ماه حرفه سوزن دوزی را از مادر و از دیگر زنان فامیل فرا بگیرد و به واسطه هوش و ذکاوت فراوانی که داشت خیلی زود توانست پله های رشد و پیشرفت را در این حرفه را طی و تبدیل به یکی از زنان توانمند و با استعداد روستای محل سکونت خود به شود و خیلی زود در دل دیگر زنان و دختران بلوچ جای ویژه ای را باز کرد و به واسطه همین الفت و مهربانی که در زندگی مهتاب بود توانست علاوه بر فراگیری علم و هنر سوزن دوزی از مادر و دیگر افراد فامیل ، تبدیل به یکی از چهره های شود که توانست در کمتر از چند سال به بیش از از ۲۰۰ نوع سوزن دوزی در بلوچستان مسلط شود و این مهم او را تبدیل به چهره ای تاثیرگذار در هنر سوزن دوزی در بلوچستان کرد.

هفتاد و هشت سال عشق در سرانگشتان مهتاب

مهتاب نوروزی بانوی سوزن دوز بلوچ در حالی ۷۸ بهار از زندگیش را تجربه کرد که تقریباً در بیش از ۶۰ سال از بهار زندگانی اش به این حرفه به صورت جدی پرداخت. دست آفریده های مهتاب نوروزی این بانوی سوزن دوزی بلوچ مرزهای جغرافیایی را هم پشتت سر گذاشت و در نمایشگاه‌های بزرگی در سراسر دنیا توجه همگان را به خود جلب کرد و مورد استقبال همگان قرار گرفت. هنر دست مهتاب نوروزی بارها و بارها مرزهای جغرافیایی را نیز در نوردید و به عنوان یک اثر فاخر ملی در نمایشگاه ها و مزون های بزرگ در سراسر جهان در معرض نمایش علاقه‌مندان به هنر سوزن دوزی قرار گرفت.

هنر دست مهتاب به خاطر ظرافت ها و تبحر خاصی که مهتاب نوروزی داشت خیلی زود مورد استقبال همگان قرار گرفت و از او در اوج جوانی یک اسطوره و استاد بی چون و چرا در هنر سوزن دوزی ساخت. دست دوچ های مهتاب اآنقدر اعجاب انگیز و شگفت انگیز است که به راحتی توجه هر شخص را به خود جلب می کند و قدرت بانو مهتاب نوروزی را در هنر بی بدیل سوزن دوزی به رخ همگان میکشد.

غروب مهتاب در 24 تیرماه 1391

مهتاب نوروزی در حالی که ۷۸ بار از زندگی خود را تجربه کرده بود سرانجام در سال ۱۳۹۱ و در سن ۷۸ سالگی در زادگاهش در روستای قاسم آباد بخش کلاترزان شهرستان بمپور ، در تنهایی مطلق غروب کرد و جان را به جان آفرین تسلیم کرد . درگذشت مهتاب نوروزی غم سنگین و طاقت فرسایی را برای مردم بلوچستان و به خصوص زنان و دختران بلوچ و شاگردانش به وجود آورد و با وجود گذشت بیش از ۸ سال از درگذشت مهتاب نوروزی ارسال ۲۴ تیرماه میشود ، به واسطه خدمات ارزشمند و بی شماری که داشته است از او در جای جای بلوچستان به نیکی یاد می شود .

زندگی مهتاب نوروزی با همه فراز و نشیب هایی که داشت ، درس های ارزشمندی نیز برای شاگردان مهتاب با خود به همراه داشت ، درس هایی که گذشت مهربانی همت و تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت و پشت سر گذاشتن تمام محدودیت ها از گذشته تا کنون خسارت های جبران ناپذیر را به این خطه جغرافیایی ایران بلوچستان عزیز زده است روحش شاد و راهش پر رهرو و یادت گرامی باد.


گزارش از محمد یاسین جلالزهی

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*