برگردان گزارش خبرگزاری دویچه‌وله آلمان در مورد اتفاقات مرز شستون (سراوان)

رسانک/ در روز ۴ اسفند ماه ۹۹ خبرهایی مبنی بر تجمع مردمانی که به عنوان “سوختبر” از آنها نام برده می شود، در مقابل گذرگاه قانونی مرزی شهرستان سراوان، در اعتراض به ممانت عبور قانونی، مخابره کردند که سوختبران بیگناه مطالبه گر بلوچ توسط نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران مورد هدف گلوله قرار گرفتند و چندین نفر از آنان کشته شدند.

در این رابطه خبرگزاری “دویچه وله” نیز به پوشش خبری اعتراضات بلوچستان پرداخت و با پخش گزارشی تحت عنوان “شورش و اعدام در استان جنوب شرقی ایران”، و با به تصویر کشیدن وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فقر و بیکاری، فضای امنیتی برقرار شده حکومتی علیه مردم بومی بلوچ،کمبود و نبود آب آشامیدنی و مرگ بچه هایی که در هوٹگ (هوتگ) های محل جمع شدن آب باران روی می دهد و یا و در رودخانه هایی که برای آوردن آب آشامیدنی رجوع می کنند طعمه تمساح می گردند و جانشان را از دست میدهند، و به پرداختن جوانان به کارهای کاذب و مرگ آفرین مانند سوختبری و مشکلاتی که وضعیت زندگی مردم در بلوچستان را اسفناک کرده است  … اشاره میکند.

در این گزارش روز 26 فوریه 2021، DW دویچه وله با آقای ناصر بلیده ای دبیرکل “حزب مردم بلوچستان” که در تبعید و در کشور سوئد زندگی می کند و به رویدادهای همه جانبه سیاسی سیستان بلوچستان اشراف دارد، نیز گفت و گوی داشته است.

ناصر بلیده‌ای در این گفتگو به نکاتی چند اشاره کرده و گفت: “آمار بیکاری در بلوچستان حدود 60 درصد است”. زیرساخت ها ضعیف است. برای مقابله با فقر سرمایه گذاری دولتی به سختی صورت میگیرد”. “بلوچها در ایران هیچ حقوق بشری ندارند. آنها سرکوب شده اند و به سختی کسی به ما علاقه مند است.

بی اعتمادی به اهل سنّت و ساکنان مرزنشین از مجموع 82 میلیون جمعیت ایران تقریبآ سه میلیون در سیستان و بلوچستان زندگی می کنند. بیشتر ساکنان استان بلوچ هستند. یک ملّت که در ایران، پاکستان و افغانستان ساکن هستند.

نفوذ قومی و خانوادگی و همبستگی مردم ساکن در مرز تقریباً دوهزار کیلومتری هر دو کشور همسایه، دولت مرکزی شیعه ایران را نگران کرده است.

 بلیده ای در ادامه سخنانش با صراحت می افزاید: “این چیز جدیدی نیست.” “ما قبل از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ نیز مشکلاتی داشتیم. 

وی در ادامه گفت: حتی برنامه ریزی شده بوده که بلوچها را به استانهای دیگر در مرکز کشور منتقل کنند. 

ایشان در ادامه سخنانش افزود: ما بلوچ ها به طور سیستماتیک سرکوب می شویم و هر نوع اعتراض به سرعت به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی در ارتباط با جامعه ایران، تلقی می شود”. 

طبق گفته عفو بین الملل، از اواسط دسامبر بیش از هجده بلوچ اعدام شده اند. در هنگام شروع  ناآرامی ها در شهر سراوان، مقامات ابتدا ادعا کردند که مخالفان مسلح دولت به دفتر استانداری این شهر هجوم آوردند که طرفدار گروه های جدایی طلب و مجرم بوده اند. اکنون آنها منافقانه دریافتند و سعید تجلیلی، فرماندار شهر اعتراف می کند و میگوید “معترضان ازبستگان و خانواده قربانیان بودند”. 

سعید تجلیلی، فرماندار شهر روز چهارشنبه در گفتگو با رسانه های داخل ایران، رخ دادن درگیری خشونت آمیز بین نیروهای امنیتی و ساکنان شهر را انکار کرد و گفت، همه چیز تحت کنترل بود. ملک فاضلی نماینده سراوان گفته که، خشم مردم را درک و از آن حمایت میکند. هیچ برنامه معتبری برای مبارزه با فقر شدید وجود ندارد.

برگردان به فارسی از: حیدر دّرزاده 

26.02.2021

#گروه_خبری_تحلیلی_رسانک 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*