بحران کرونا و نامه شیراحمد شیرانی از زندان؛ با رویه فعلی بسیاری از زندانیان سیاسی پیش چشم جهانیان قربانی خواهند شد.

به گزارش رسانک به نقل از هرانا– شیراحمد شیرانی، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل در نامه‌ای سرگشاده درخصوص عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی و وجود خطر جانی برای آنان باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور هشدار داده است. این زندانی سیاسی مخالفت با اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی را یک تصمیم فراقانونی توصیف کرده است که جان زندانیان و جامعه را در معرض خطر قرار خواهد داد.

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها از سرنوشت صدها هزار زندانی، رئیس قوه قضائیه طی دو بخشنامه در اسفندماه سال گذشته به هدف کنترل وضعیت بهداشتی زندانها شرایطی را برای اعزام به مرخصی زندانیان اعلام کرد که عمدتا شامل زندانیان مالی و همینطور زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال می شد. این شرایط در مورد زندانیان سیاسی سختگیری مضاعفی دارد علاوه بر اینکه مسئولان قضایی یا سازمان زندانها در روند اداری مرخصی برخی زندانیان عقیدتی مانع تراشی های فراقانونی می کنند.

آقای شیرانی در بخشی از این نامه نوشته است: “تاکید می‌نمایم که اگر مسئولان عالی قضایی و امنیتی کشور اقدامی عاجل و فوری در جهت حفظ سلامت و جان زندانیان سیاسی و تسهیل شرایط اعطای مرخصی به آنان و مخصوصا زندانیان سیاسی حبس سنگین که تاکنون هرگز در طول مدت زندانشان به مرخصی نرفته‌اند، تدبیری اتخاذ نکنند بدون شک بسیاری از این زندانیان در نهایت مظلومیت و پیش چشم جهانیان قربانی خواهند شد و آن وقت تاریخ درباره عمدی بودن این فاجعه قضاوت خواهد کرد”.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است عینا در ادامه می‌آید:

“اینجانب زندانی سیاسی بلوچ که به ۲۲ سال تبعید و زندان در استان اردبیل محکوم شده‌ام، امسال یازدهمین سال است که در تبعید و زندان می‌باشم. حال باتوجه به شیوع گسترده ویروس مرگبار کرونا یا کووید ۱۹ که تمام مرزهای سیاسی و جغرافیایی جهان را شکسته و همه کشورها من جمله ایران را درگیر بحران و فاجعه انسانی کرده است. بطوری که قدرتهای بشری از مهار و کنترل آن عاجز مانده‌اند و تنها راه باقی مانده برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک به توصیه پزشکان و متخصصان جهانی دوری کردن از اماکن شلوغ و پرجمعیت است. اماکنی مانند زندان‌ها که فاقد امکانات بهداشتی و درمانی هستند و این ازدحام جمعیت خودش تهدیدی برای سلامت و جان زندانیان و سایر جامعه است و اگر مقامات و مسئولان کشور تصمیم و تدبیر منطقی و به موقع اتخاذ نکنند به فاجعه انسانی در زندان‌های کشور تبدیل خواهد شد. به همین جهت ما زندانیان سیاسی بند ۷ زندان مرکزی اردبیل برای در امان ماندن و پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک درخواست مرخصی نموده‌ایم کا تاکنون نتیجه آن به ما ابلاغ نشده است.
هرچند که در گذشته با درخواست مرخصی اینجانب و بسیاری از زندانیان سیاسی به بهانه های سیاسی و فراقانونی موافقت نشده است، اما در حال حاضر موضوع مرگ و زندگی ما در میان است. و ممکن است بخاطر سختگیری‌های موجود در امر مرخصی جان ما زندانیان به خطر بیافتد. از طرفی اینجانب و بسیاری از زندانیان سیاسی که حبس‌های طولانی مدت دارند و سالهاست در زندان هستیم و بیش از نیمی از حبسمان را در سخت ترین شرایط تبعید و زندان با هزاران کیلومتر دورتر از محل سکونت خانواده‌هایمان سپری نموده‌ایم. این در حالی است که نه اعدامی هستیم و نه شاکی خصوصی داریم که در این وضعیت بحرانی کرونا مانعی برای مرخصیمان باشد. حال در این وضعیت خطرناک و احتمال بسیار زیاد آلوده شدن زندان‌ها و زندانیان به ویروس کرونا واجب و لازم می‌دانم تا نگرانی خود و خانواده‌هایمان را به مقامات و مسئولان تصمیم‌گیرنده ارشد قضایی و امنیتی حاکمیت اعلام نموده و هشدار دهم اگر بیش از این تعلل بشود چه بسا همه زندانیان به این ویروس مرگبار مبتلا خواهند شد و آن وقت هیچ راه منطقی و عقلانی وجود نخواهد داشت. قضاوت ها بر عمدی بودن این فاجعه مسجل خواهد بود. چرا که ما زندانیان سیاسی مدام درخواست مرخصی کرده‌ایم و مسئولان قضایی و امنیتی نیز فرصت کافی دارند و اگر بخواهند می‌توانند با برداشتن موانع موجود و تسهیل فرآیند مرخصی به زندانیان از شیوع و ابتلا به این ویروس مرگبار پیشگیری نمایند.ضمن اینکه این یک مسئولیت انسانی، اجتماعی و اخلاقی برعهده آنان نیز هست.

حال باز هم تاکید می‌نمایم که اگر مسئولان عالی قضایی و امنیتی کشور اقدامی عاجل و فوری در جهت حفظ سلامت و جان زندانیان سیاسی و تسهیل شرایط اعطای مرخصی به آنان و مخصوصا زندانیان سیاسی حبس سنگین که تاکنون هرگز در طول مدت زندانشان به مرخصی نرفته‌اند، تدبیری اتخاذ نکنند بدون شک بسیاری از این زندانیان در نهایت مظلومیت و پیش چشم جهانیان قربانی خواهند شد و آن وقت تاریخ درباره عمدی بودن این فاجعه قضاوت خواهد کرد.


شیراحمد شیرانی/ ۱۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ / زندان اردبیل”.

درخصوص نویسنده این نامه گفتنی است، شیراحمد شیرانی، ۳۵ ساله، فرزند چاکر، اهل زاهدان و ساکن تهران است. آقای شیرانی در تاریخ ۱۳ خرداد ۷۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار داشت. وی نهایتا در یک دادگاه پر ابهام به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم شد.

این شهروند زندانی مردادماه سال گذشته در پرونده‌ای مشترک با محمدصابر ملک رئیسی، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از درون زندان، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی وحید مهدوی راد به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*