اعتراض بیماران تالاسمی استان بلوچستان و سیستان به کیفیت پایین و کمبود دارو

به گزارش رسانک، امروز چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰، ده‌ها شهروند بلوچ که با مشکلات خونی و بیماری تالاسمی مواجه هستند، در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی دزاپ (زاهدان) تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این شهروندان به کیفیت پایین و کمیاب بودن داروهای مورد نیاز خود اعتراض کردند.

معترضان همچنین به بی توجهی مسئولین در دانشگاه های علوم پزشکی استان نسبت به عدم پیگیری خواسته هایشان شعار دادند. 

گفتنی است که حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در مهر ماه سال جاری تقاضای بیماران تالاسمی برای واردات داروهای «جیدنیو و دسفرال» را «بی‌منطق» خوانده و مدعی شد: دو نوع داروی تالاسمی خوراکی و تزریقی تولید داخل به نام‌های «دفرازیروکس و دفروکسامین» موجود است و نیازی به واردات داروهای خارجی نیست.

این اظهارات مدیرکل سازمان غذا و داروی با واکنش شدید بسیاری از فعالان و همچنین انجمن تالاسمی ایران مواجه شد و خواستار عذرخواهی او از جامعه بیماران مبتلا به تالاسمی شدند.

در بدن بیماران تالاسمی به دلیل مصرف مداوم خون؛ آهن، انباشته می‌شود که اگر این آهن انباشته شده از طریق داروهای دفع کننده ی آهن از بدن خارج نشود، منجر به تجمع و رسوب آهن در قلب، کبد، کلیه، غدد و تمام بدن میشود و عوارض جبران ناپذیری را به تمام بافتهای حیاتی بدن، بخصوص قلب و کبد وارد میکند و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

لازم به ذکر است که استان بلوچستان و سیستان بالاترین آمار تولد تالاسمی در ایران را با بیش از سه هزار و پانصد بیمار داراست که شهرستان پهره (ایرانشهر ) در استان رتبه ی اول تولد کودکان تالاسمی را دارد. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*