احترام ملت بلوچ به محیط زیست

رسانک/ مدیر کل حفاظت محیط زیست بلوچستان و سیستان با بیان اینکه گانڈوھا، لاک‌پشت‌ها و نهنگ‌ها از قدیمی‌ترین ساکنان زیست کره زمین هستند گفت: گانڈوھا (تمساح پوزه کوتاه بلوچستانی) شناسنامه این استان و در نزد مردم منطقه مقدس هستند.

منطقه حفاظت شده تمساح بلوچستانی و زیستگاه آن، گونه منحصر بفرد برای مردم منطقه بسیار مهم است زیرا معتقدند هرجا گانڈو باشد آب فراوان وجود دارد و از نظر علمی نیز ثابت شده گاندو باعث انحراف آب در کانال و افزایش منابع آبی می‌شود.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته منطقه حفاظت شده گاندو بعد از ۵۰ سال بازنگری شد که این امر اتفاق بزرگی برای استان بوده است.

بیش‌از ۳۰ سر تمساح در یکسال گذشته از هوتک‌ها و نزدیکی منازل مسکونی جنوب این استان جمع‌آوری و به زیستگاه اصلی خود در منطقه باهوکلات منتقل شدند.

گفتنی است که گانڈو حیوانی گوشه گیر و منزوی بوده که با مردم کاری ندارد اما بدلیل آنکه از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر هر سال فصل زادآوریست و تمساح‌ها در این ایام به شدت از زیستگاه خود مراقبت می‌کنند و تمساح مادر نسبت به هر صدایی حساس تا جاییکه حتی اجازه نمی‌دهد تمساح نر بالغ نیز نزدیک زیستگاهش شود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*