ابلاغ اجرای حکم اعدام مهداد (شاهو) ملاحی پس از محرم

به گزارش رسانک به نقل از کمپین فعالین بلوچ، مهداد (شاهو) ملاحی فرزند عباس شهروند بلوچ اهل سنت اهل شهرستان بندر کرگان به اتهام قتل عمد دو مامور نیروی انتظامی با ابلاغ حکم اعدامش پس از محرم در خطر قرار دارد.

شاهو ملاحی، متاهل، دارای فرزند و اهل کرگان استان هرمزگان است.
شاهو به اتهام قتل دو مامور نیروی انتظامی در تاریخ ۲۱ خرداد ماه ۹۸ متهم است؛ منابع رسمی دریابان نیروی انتظامی از وجود قاچاقچیان کالا در آب های منطقه میناب اعزام شده و با مشاهده قاچاقچیان کالا به آن‌ها فرمان ایست دادند.
اما قاچاقچیان با ماموران درگیر شدند.” در این درگیری دو نفر از ماموران انتظامی کشته شدند.

به گفته این منابع عاملان این اتفاق که سه نفر «قاچاقچی احشام» اعلام شدند و آقای ملاحی جزو آن‌ها بوده، بلافاصله دستگیر شدند.

کمتر از دو ماه بعد در تاریخ ده مرداد دادگاه کیفری یک استان هرمزگان آقای ملاحی را با اتهام «قتل عمد» و به عنوان «عامل اصلی» ‌کشته شدن ماموران انتظامی»، به «دو فقره قصاص با طناب دار در ملا عام در شهرستان محل وقوع جرم – میناب -» محکوم کرد.

بنیاد برومند در گزارش خود آورده است، یک شاهد عینی که در زمان وقوع حادثه در قایق خود در دریا شاهد اتفاق بوده است در مصاحبه با بنیاد عبدالرحمن برومند، شرح مقامات رسمی از واقعه و قوع درگیری را رد کرد و تاکید کرد که ماموران مرزبانی فرمان ایست نداده‌اند: «اول صبح،‌ دو اکیپ مرزبانی به سمت قایق آقای ملاحی که در حال حمل پانزده گوسفند برای فروش در بندر خصب عمان بود، رفتند. یکی از آن‌ها به محض این‌که به او نزدیک شد شروع به تیراندازی کرد.»

تا آن‌لحظه آقای ملاحی متوجه قایق‌های گشتی نشده بود. با شروع تیراندازی، او که ناخدای قایق بود و ملوانانی که با او بودند، سرشان را پایین گرفتند. برای همین متوجه قایق دیگری که جلوی آن‌ها پیچیده بود نشدند. وقتی آن‌را دیدند، با سرعتی که داشتند و به دلیل این‌که قایق ترمز ندارد، امکان کنترل قایق برای‌شان نبود و با آن برخورد کردند.»

دادگاه کیفری استان هرمزگان طی تماسی با خانواده ملاحی و امام جمعه بندر کرگان (شیخ علی) اعلام کرده که تا پایان محرم دیه را پرداخت کنید و در صورت عدم پرداخت دیه حکم اجرا خواهد شد.

یک منبع مطلع به گزارشگر کمپین گفت: ”خانواده یکی از دو ماموران کشته شده رضایت داده اما خانواده مامور دوم خواستار مطالبه یک میلیارد تومان دیه از خانواده ملاحی شده اند که از حد و وسع آنها خارج است.“

این منبع افزود: ”در راستای فراهم کردن مبلغ دیه، خانواده ملاحی تمام اموال و زمین های خود را فروخته و با کمک مردم منطقه ۵۰۰ میلیون از مبلغ مطالبه شده را تهیه کرده اند و نصف آن فراهم نشده است.“

همچنین خانواده شاهو ملاحی از همه ی خیران و فعالین مدنی درخواست کمک برای لغو حکم اعدام کرده اند.

همچنین شواهد موجود در بروز درگیری بین آقای ملاحی و دیگر سرنشینان قایق‌اش با ماموران نیروی انتظامی قانع کننده نبوده و تیراندازی نیروهای مرزبانی به آقای ملاحی نقض قوانین داخلی و بین المللی است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*